Jacek Yerka

Úgy gondoltam második posztként egy képzőművészről fogok írni, akit szintén a napokban fedeztem fel. Laura blogját böngészve egyszer csak ezzel a mondattal szembesültem: “A szürrealizmussal akkor estem sírig tartó, lángoló szerelembe, amikor először megpillantottam Jacek Yerka “Walking lesson” című képét.” Nos megnéztem ezt a képet. Azt kell, hogy mondjam én is szerelembe estem.

Walking Lesson

Jacek Yerka 1952.-ben, Lengyelországban (Toruń) látta meg a napvilágot, s itt is szerzett diplomát a Nikolausz Kopernikusz Egyetemen. 1980.-tól kezdett művészként dolgozni, s egész nagy sikereket ért el. 1995.-ben megkapta a “World Fantasy Award for Best Artist” c. díjat, majd 2008.-ban a “Awarded an honorary paver placard by the city of Toruń” címet nyerte el. Kiállításai voltak/vannak Lengyelországban, Németországban, Monacóban, Franciaországban és az Egyesült államokban.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A “Walking Lesson” c. képe után azonnal nekiláttam behatóbban megismerkedni a munkásságával. Ezt a folyamatot tulajdonképpen úgy tudnám leírni, hogy megnyitottam egy képet, majd következett egy hosszú “uuuhhh” hanghatás, s végül még legalább öt percig elemezgettem a látottakat. Voltak olyan képek, amelyeknél hosszabb idő eltelte után is fedeztem fel még új részleteket.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Arra jutottam, hogy nagyon jól megállapítható a művész kézjegye. A képeit böngészve tisztán látható,  mennyire szeret házakat (belülről, kívülről egyaránt) ábrázolni. Teljesen újraértelmezi a lakás és a város fogalmat, s egy igen sokszínű, egyedi képet tár elénk. Jellemző még rá a tárgyakkal keresztezett élőlények, a hullámok és a fák megjelenítése.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nagyon örülök, hogy megismerhettem Jacek Yerka-t, hisz kétségtelenül a szürrealizmus nagy mestere, s igen inspirálónak találom a művészetét. Továbbá a Laura blogján emlegetett szerelem, egyértelműen engem is elért, így ezúton is köszönöm neki, hogy fel hívta a figyelmemet a művészre.

Reklámok
Comments
6 hozzászólás to “Jacek Yerka”
  1. Laura Ludvig szerint:

    Hú, de jó így összegyűjtve látni ezeket a képeket :)… Magritte festményeit is nézd meg, és hát a másik nagy kedvencem, aki ráadásul egy női szürrealista festőművész, Remedios Varo. Csodálatos, delejes képei vannak.

  2. Betti szerint:

    Hát úgy gondolom egy új kedvencre találtam.

  3. Laura Ludvig szerint:

    örülök, hogy neked is tetszik, Betti :)

    Egyébként én anno komplett elemzést készítettem Yerkáról a magam örömére, mert rengeteg visszatérő motívum van a képein. Ilyenek például a létra, az út, a kulcs, az ég és a föld közötti kapcsolat, a sivatag, az erdő, a fa, az ajtó, és még sorolhatnám. És vannak olyan képei, ahol épp valaminek/valakinek a hiánya a szembeötlő, arra van kiélezve az egész kép. Nekem többek közt épp az tetszik a festményeiben, hogy mindegyikben van valami metafora, a puszta látványon túlmutató jelentés.

  4. voogergo szerint:

    Laura: Magritte képeit ismerem, Varohoz eddig nem volt szerencsém, de most utána néztem. Nagyon jó képei vannak, bár az igazat megvallva nekem Yerka még mindig jobban tetszik. :)
    Mellesleg ezzel az elemzéseddel nem találkoztam eddig, de nagyon érdekelne. Tudsz másolni nekem egy linket?

    Betti: Én is arra találtam Yerka személyében. Örülök, hogy hozzájárulhattam ehhez. :)

  5. Laura szerint:

    Hát sajnos az egy olyan oldalamon volt, amit csak pár hónapig futtattam, aztán kitöröltem… Az említett poszt is erre a sorsra jutott, úgyhogy már nem tudom előbányászni.

  6. Betti szerint:

    Enyém a szerencse Gergő :)
    Laura: Amikor ezeket a képeket nézem, azt veszem észre,hogy valami megragad benne.Mindegyikben más.

Vélemény, hozzászólás?

