Éreccségi kattintások

Feladat: (egyszerűsítve)

Készítsen valamely szempontból szervesen összefüggő, 12 felvételből álló fényképsorozatot, amelyben az egyes felvételeken, snitteken a nappal – éjszaka, a kint – bent, a fent – lent, a nagy – kicsi, a gyors – lassú, valamint a sok – kevés jelenségeit, élményét, hatását fogalmazza meg! Az egyes felvételeken /snittekben akár több fogalom, vagy ellentétpár is megjelenhet, a lényeges az, hogy az összes megadott ellentét megjelenjen a koherens, összefüggő képsorozatban. + Munkanapló.

Poszt szerűen én most felborítanám az érettségi követelményekben megszabott formát és a kifejtések után rögtön csatolom a szóban forgó képeket. Na most, külön-külön nézve a képeket, vannak jók amik szerintem megállnák a helyüket mint önálló darab, és vannak amik nem, csak mint sorozat és csak mint a sorozat része válik értelmessé/jó megoldássá. Kérlek szépen titeket, hogy ezeket a “gyengébb” fotókat így nézzétek. Oda fogom írni, hogy melyiket gondolom ilyen satnyának.

A munkanapló sokkal bővebb, itt most lerövidítettem, meg kivettem azokat a részeket, amiket feleslegesnek tartok ide kiírni, mert inkább médiás-szakis, mint “művészi”, illetve kiemeltem dolgokat, amiket nem írtam bele, de itt most nem bírtam ki…

Akkor a munkanapló a fotókkal:

Az ötlet:

Az, hogy a feladatban órákat fotózzak, illetve órákkal fejezzem ki a fogalom párok jelentését (számomra), nem az eredeti ötletem. Egészen más útvonalon indultam el, az utcákon, az utca emberén keresztül szerettem volna prezentálni. Úgy gondolom, hogy egy élettelen tárgyat fotózva nehezebb dolga lehet a fotósnak, hogy kifejezze, mit akar a fotóval és a rajta lévő tárgyal. Éppen ezért akartam valami könnyebb, tenyérbe simulóbb témát, mint az utca. Picit paradox… :D

Sebastian Lemke, német fotográfus képe, „pocket watch” – címmel ihletett meg a téma kibontására. A kép baloldalra van súlyozva, ami vonzza a tekintetet az órára, az óra lényegére: Az idő. Tehát órákat fotózni kétélű dolog, (…).

Bevezetésként, illetve ráhangolásként a témára, készítettem egy beállítást, amit nem kívánok beszámíttatni az érettségi képek közé, mégis úgy gondoltam, hogy illik a képekhez és mintegy mankóként szolgált nekem a további munka során. (…) A célom a fotóval, egyszerre mutatni a „múltat” és „jelent”, hiszen az óra eleje és hátulja is ki van emelve a képen, szimbolikus hatást keltve.

Ez a kép valójában az a kép, amit a mostani műhelytémára csináltam, de ide pont bepasszolt a dolog, és jól sült el, kaptam egy plusz pontocskát :D

Az összes képen megpróbáltam ábrázolni az adott téma ellentétpárját is, (…)

○Kint – Bent

A „kint – bent” ellentétpár több oldalról megközelíthető, akárcsak a legtöbb téma, ebben a feladatban. Nézhetjük a témát fizikális értelemben vett kintinek és bentinek, például lakásban, szobában, dobozban. Vehetjük az emberi kapcsolatok során kialakuló bizalmi köröknek és akkor már szociális témájú fotókról beszélünk. Én megpróbáltam kicsit mindkettőt belevenni a fotóimba olyan módon, hogy az órát két beállításból fotóztam, mégis ugyan abban. Az első képen, a „Kint” – címűben, láthatjuk az óra számlapját, a fedelet és a tükör miatt a fedél mintázatát is. Szimmetrikus beállításról beszélünk, akárcsak az ellentétpárján, ahol már az óra szerkezet néz felénk. Az órák rendkívül jól mutatják a tárgyak „belső értékeit” és azt, hogy egyes egyszerű tárgyakban is nagyon magas érzékenység is rejtőzhet, mint egy óraszerkezet.

A fotók készítése során meg kellett küzdenem a gravitációval, illetve a mozdulatlan-mozgást tartalmazó képkészítésben.  (…)

Kint

Bent


○Fent – Lent

 

Szó szerint értelmeztem a feladatot, a képen mélységként és magasságként ábrázoltam a szintkülönbségeket, kissé szürreális módon. A „Fent” – című képen, a zsebórán van a hangsúly, ami „fentebb” van, mint a tekerős óra homályos tükör képe. A „Lent” – című képen ez megfordul, a tekerős óra lesz a középpontja a beállításnak, a zsebóra csak mint szemléltetés van jelen. A képeknek két szimmetria tengelyük van mindkettő merőleges. Az első, az óra két fedőlapja találkozásánál, a második ott, ahol a tekerős óra találkozik a földel. Ez a beállítás egyfajta tér közé szorítását hivatott szolgálni, hiszen tudatosan vezetni akarom a szemet a kép lényege felé.

(…)

Fent

Lent

○NagyKicsi

Újra csak az ember-tárgy kapcsolattal foglalkozva készítettem ezt a két képet. A hátsó fedél kinyitásával és becsukásával érzékeltetve, hogy az óra szerkezet mennyire bonyolult, ugyanakkor látványos, és csak a szakemberek értenek hozzá igazán. Belső „epizódot” mutat a „Nagy” – című kép, külső megmunkálást a „Kicsi”- című, ami a jelentéstartamom szerint, címükhöz hűen mutatnak szeletet az órából.

Nehézségnek ennél a feladatnál a jelentés megfogalmazását tartottam, hiszen egyszerűen távolra rakva az órát, „kicsinek” mutatva, és közelre rakni az órát, „nagynak” mutatva, a gép lencséje előtt, nem egy túlzottan izgalmas beállítás. (…)

Nagy

Kicsi

○Gyors – Lassú

(…) Ezeket a képeket én máshova nem raknám ki, szerintem nem jók, de a feladathoz passzolnak.

A képen ki szeretném fejezni, hogy nem mindig az óra méri az időt, van amikor az órát „méri” az idő. Kifejtve, az órák felett is eljár az idő.

Gyors

Lassú

○Nappal – Éjszaka

Itt nem is gondoltam a két napszak kihasználására, hiszen a gép korrigál, így megpróbáltam kihasználni a gépemben lévő funkciók közül a kiégetésre és a bebuktatásra, ami fotós szaknyelven annyit tesz, hogy vagy túl sok fényt kap a lencse nagyobb blendenyílással, vagy nagyon keveset kisebb blendenyílással. Így a „Nappal” – címűn kiégettem a felvételt, az „Éjszaka” – címűnél pedig bebuktattam a képet. (…)

A döntött tükörben, az óra torzul, mégis megmutatja az óra hátulját, illetve elejét, hiszen a két felvétel közt megforgattam az órát, hogy másik „arcát” mutassa. (…)

Ezeket sem tartom jónak…

Nappal

Éjszaka

○Sok – Kevés

 

A sok – kevés ellentétpárnál tükrön készítettem szintén a felvételeket, kihasználva a sokszorosítást, ami főleg a „Kevés” – című képen hasznos, hiszen a lánc elég rövid, amit a tükör optikailag megnövel. a „Sok” – című képen ezt nem használtam ki, ennél a beállításnál nem volt annyira feltűnő. (…)

A „Sok” – című képen a célom a beállítás zavaró túlzsúfoltsága volt, a letisztult formákkal szemben. A kétoldalt, szimmetria tengelyt is állító, belógó lánc, mintha szándékosan el akarná takarni a mutatókat, amik már nincsenek is az órán. A „Kevés”- című kép ezzel ellentétben a minimalizmusról szól, csak utal az órára, nem mutatja meg, és valójában bármilyen más lánc is lehetne ott helyette. (…)

Ezeket sem tartom túl jónak, de a feladathoz úgy gondolom tökéletes.

Sok

Kevés

Ugye hivatalosan én nem tudom hogy hányas lesz, de azt tudom hogy az egésszel (ez + esszé) összesen 1+1 pontot vesztettem. Először is nem raktam idézetet bele, (ez jellemhibám, gyűlölöm a mások tudását ollózgatni, és inkább saját kútfőből megy a dolog) másodszor volt az esszében egy kis évszám hibám. Csekély 100 évet tévedtem, de egyébként ennyi. :D

Reklámok
Comments
4 hozzászólás to “Éreccségi kattintások”
  1. Laura Ludvig szerint:

    wow… wow… wow… imádom őket – a régi órák nagy kedvenceim! És nagyon jó szögekből vannak fotózva.

    Hadd kérdezzem már meg tőled Ceci, hogy szerinted mitől jó egy fotó, illetve mi az, amitől biztosan nem lehet jó? Például azokban a képekben, amikre azt mondtad, hogy nem tetszenek, mik a hibák?

  2. Nagy Cecília szerint:

    Huh, köszi szépen. :) Nagy kő esett le, hogy tetszik :D

    Alapjáraton, eltekintve a sajátjaimtól, nekem azok a jó fotók, amik megfogalmaznak valamit, vagy amiben meg van oldva például egy feladat. Vagy technikai, vagy elméleti.

    A sajátjaimat általában sokkal szigorúbban osztályozom mint bárki máséit, amire mondjuk szerintem szükség van.

    A gyors-lassúnál nekem az a bajom, hogy nem sikerül a mutatóval játszanom. Ez egy olyan fekete folt egyenlőre ami egy kicsit kudarc élményt hozott, és úgy érzem hogy az a két fotó egy-egy “üresjárat”, vagyis nem tudtam az elképzelésemet megfogalmazni. -ez nálam egy komoly hibapont-

    A nappal-éjszaka nekem a minőség romlás miatt nem a két kedvencem, annak ellenére hogy a feladatot megoldottam az elképzeléseim szerint. -általában csinálok egy kompozíciós vázlatot ha tárgyat fotózok és az is pont ilyen, szóval ilyen szempontból elégedett vagyok vele-

    A sok-kevéssel pedig az a bajom, hogy csak párosan lehet értékelni őket. Külön-külön szerintem elveszik az, ami ha együtt vannak megvan.
    Gondolkoztam rajta, hogy mindkettőnek levágom a felét egy fekete keretbe rakom őket és csinálok belőlük egy ilyen duettet, de még vágólapon van az ötlet. Valójában az ötlet, ahogy megvalósítottam a sok-kevés elméletet, az tetszik nekem is, csak valahogy még dolgoznom kell rajta hogy ezt egy képen lehessen. – van a fejemben egy kép, hogy az órát és egy másik láncot berakom baloldalra kicsit hátrébb, homályosnak, ezt a láncot pedig előre jobbra, élesnek és úgy eltalálni egy beállítást, de ez is egyenlőre vázlat-

    A másik három párban is vannak szerintem apróbb hibák, meg csiszolatlanságok, de hát az idővel gondolom ez majd automatikusan javulni fog, ahogy egyre több ilyen beállítást csinálok majd.

  3. voogergo szerint:

    Huh, nagyon profi munkák. Én is imádom az ilyen régi típusú órákat. :)
    Amúgy jó érzéked van a feladatmegoldáshoz. Az idők folyamán sok olyan művésszel beszéltem, akik kifejezetten utálják, ha van valamiféle feladat, amihez alkalmazkodniuk kell. Valahol egyetértek velük, valahol nem. Én inkább a kihívást látom az ilyen jellegű munkákban, ami nem feltétlenül egyenlő a művészet halálával. Te hogy állsz ehhez a kérdéshez?

  4. Nagy Cecília szerint:

    Köszi szépen :)

    Én kifejezetten szeretem a feladatokat. Úgy érzem, hogy amíg nincs kialakult stílusom, vagy egyáltalán tapasztalatom, addig minden feladatot örömmel kell fogadjak. Csak bővülhetek velük.
    Persze vannak jobban testhezállóak, meg kevésbé. Amelyik feladatban hagynak egy kiskaput valami jobb felé, azért én általában megragadom, azt hiszem az az “érzék” ehhez kell :D

Vélemény, hozzászólás?

