A hiány pótlása, bár… – Kirikou és a boszorkány

Ugye a múlt találkozón a fő téma az anime volt, és a vele járó dolgok. Most nem arról fogok írni, bár az ott felmerült “tradicionális hiány” pótlásaként teszem közzé ezt a filmecskét.

Ez egy francia-belga animációs film, 98-as, úgyhogy eléggé jellegzetes a stílusa is. Annak ellenére, hogy francia atyja van, ízig vérig afrikai hagyományokra, mondákra, történetekre alapoz és mint egy kis csokrot köt össze ez a 70 perces alkotás. Az látszik, hogy nem egy szenzáció hajhász film, mivel belevették az afrikaiak habitusát is a történetbe, és ez európai szemmel és füllel ugyan olyan “zavarba ejtően” hat az első tíz percben, mint amit a japán filmeknél tapasztalunk.

Jöjjön a tartalom, aztán egy kis “elemzés” vagy témára “hangolás” tőlem:

“Kirikouról, a néger kisfiúról már születése pillanatában kiderül, hogy nem mindennapi teremtés. Azonnal tud beszélni, járni és rögtön felfogja, hogy szülőfaluja elkeserítő helyzetbe jutott. A nyomorúság okozója Karaba, a boszorkány, aki elapasztotta az éltető forrásokat, eltünteti a férfiakat, és minden módon sanyargatja az embereket. A kis Kirikou vállalkozik rá, hogy segíti a bajbajutott falubéli asszonyokat és gyerekeket. A legfontosabb kérdés: Vajon miért ilyen gonosz a boszorkány?…”

“- Anyám! Szülj meg!
– Az a gyermek, amelyik már az anyja hasában beszél az magától megszületik.
– A nevem Kirikou. Anyám! Fürdess meg!
– Az a gyermek, amelyik magától megszületik, meg is fürdik magától. (…) Ne pazarold a vizet. Karaba, a boszorkány elapasztotta a forrásunkat.
– Anya, hol van az apám?
– Elment Karabához, a boszorkányhoz, de az felfalta őt.
– És hol vannak apám fivérei?
– Ők is elmentek Karabához a boszorkányhoz, de az felfalta őket is.
– Anyám, hol vannak a te fivéreid?
– Elmentek Karabához a boszorkányhoz, de felfalta őket is. Csak a legkisebb maradt élve, de ő is elindult Karabához, a boszorkányhoz.
– Akkor én is elmegyek vele, segítek neki!” – Ceci féle fordítás, biztos van benne hiba, bocsánat érte ^^”

Ebben a filmben nem az értelmet kell keresni, mert az nincs benne. Teljesen irracionális minden képkockája, az általunk elképzelt, vagy elfogadott varázslatos körülmények között is. Tehát a vizualitás ebből a szempontból halott téma, viszont a cselekmény általános, vagy “köztudott” problémákat dolgoz fel, olyan irányból ami az európaiak felé még nem igazán nyílt ki a gyakorlatban. Persze, az emberi külső alapján való ítélkezés, a hitetlenség, vagy épp a gőg itt is céltáblái az ilyen “okosító” filmeknek, mégsem ebben a formában.

Számomra valóban értékes dolgok vannak benne, mert csupán egy egyszerű “Miért?”-el, amire mindenki tudja a választ (= azért gonosz a boszorkány, mert az.) a feje tetejére állíthatják az egész környezetet. Számomra azt mondja, hogy bármilyen egyértelmű, vagy egyértelműnek látszó dologról kiderülhet, hogy homlokegyenest más az igazság.

A rendező megpirongatta az akkori célközönséget, az afrikai ruházatokkal, vagy éppen annak hiányával de ahogy egy ottani mondás tartja: (amit nem tudok szó szerint idézni) a női mell az ártatlan gyermekek számára lett teremtve, míg a nemi szerveket másra is lehet használni. Hát… ez igaz. :D Az egyszerű naturalitás szemben áll az arany csillogásával, és arra is rámutat (egy arany orrú, aranyat kiszagoló fétissel) hogy egyszer mindenre fény derül amit takargatunk, hát az a legjobb, ha nem takarunk el semmit sem magunkból.

Kirikou anyja jelenti a szelíd elfogadást. Nem hőzöng, nem tüntet, egyszerűen megéli a környezetét, viszonylag passzív módon, amikor azonban a fia fordulathoz, vagy kritikus ponthoz ér, mindig ő az, aki átsegíti rajta. Számomra ő a valódi anyuka-eszmény, aki nem egy kitaposott ösvényt ad a gyerekének, hanem eszközt, hogy megtalálja a sajátját.

Érdekes alak Karaba, a boszorkány is. Nem tudom úgy leírni ugyan a gondolataimat, hogy ne lőjem le a poénját a filmnek, úgyhogy most alkalmazok egy egyszerű jelzést, hogy aki meg szeretné nézni és végig “izgulni” (szia Gergő :D) az megtehesse anélkül, hogy tudná mi lesz a végkifejlet:

——————————————————————SPOILER—————————————————————————

Szóval Karaba a boszorkány. Az emberek tették őt “gonosszá” mert másnak hitték mint ami és utána ugyancsak gyűlölik, mert kihasználja az erejét ellenük. Egyszerű adok-kapok kapcsolat, ami természetesen ütközik az európai nézetekkel, amik azt harsogják, hogy a köz fontosabb mint az én, és mindenkinek alá kell rendelnie magát a köz javainak. Magyarul ebben az esetben, a köznek nem tetszett egy érdekes felfogású nő, ergo az menjen el a sivatagba meghalni és pont. Fogadja el, hogy ő nem számít. Nos, az afrikaiak szerint, az a bizonyos érem, valóban két oldalú és nem csak látszatból.

Kirikou pedig az egyetemes jó képviselője a történetben, aki megvizsgálja a másik oldalt, hogy valóban úgy van-e mint amit az összes többi mond mérgektől fröcsögve.

Szóval, megvan az áldozat Karaba személyében, megvan a jó képviselője a főszereplőben, hol a gonosz karakter? Ugye az amerikai filmekben ez olyan nagyon pontosan ki van dolgozva. Teljesen mindegy, hogy ki, valaki aki a velejéig gonosz, hogy lehessen rá ujjal mutogatni. A francia filmek sajátja ez a fajta “kétségek közt tartás” a gonoszt illetően, mert itt nincs konkrét személy, akit gyűlölni lehet, annak ellenére hogy a film elején ez milyen jól van ábrázolva.

Szóval a gonoszt én egyszerűen a tudatlanság-, a butaság- és a korlátoltságban látom, ami a tömeg sajátja. Nekünk, befogadóknak viszont, hogy ne legyünk mi is “tömeg”, muszáj megértenünk ezt a fajta gonoszat, és memorizálnunk kell Kirikou újszülött “Miért?”-jét magunkban. Szerintem ez a mű lényege, a sok kicsi igazság szikra mellett.

—————————————————————–SPOILER VÉGE——————————————————————-

A többi pedig mese habbal. :)

Letöltő link:  http://www.wupload.com/file/1529485

Online link: http://www.duckload.com/play/0C8C31F25C7AFF4D    (végig mentes az időkorláttól, csak lusti szegénykém)

http://www.videobb.com/video/4cqtptDhyy4s  (70 perces időkorlát, elméletileg a 70-valahány percre már nem alkalmas, úgyhogy én azt ajánlom, ha nem akarjátok letölteni a gépre a filmet, hogy a másodikon néztek belőle x percet, aztán beletekertek a harmadikba. Én kipróbáltam mind a három linket.)

Advertisements
Comments
5 hozzászólás to “A hiány pótlása, bár… – Kirikou és a boszorkány”
  1. Nagy Cecília szerint:

    Nah, úgy látom nem igazán mozgatott meg benneteket a dolog :D

  2. szigetimarta szerint:

    Én ezt a filmet már sokszor láttam, és vetítem a gyerekeknek is az iskolában. de nem gondoltam volna hogy ez az anime kategóriába tartozna….. én szeretem és teszik nekem, de ők nem értékelik, sőt unalmasnak tartják.. Még most is inkább a Vuk-ot nézik meg százszor… :)

  3. Nagy Cecília szerint:

    Neem, írtam is, hogy igaz, hogy az anime volt a téma, de ez csak úgy kapcsolódik hozzá, hogy animációs film.

  4. szigetimarta szerint:

    Bocs, csak figyelmetlen voltam…..

  5. voogergo szerint:

    Úgy rémlik valamikor régen már láttam ezt a filmet, de nem igazán emlékszem rá, úgyhogy lehet megnézem újra. Köszi a Spoiler jelzéseket! :)

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: