Tisztogatás az érettségin

Ma reggel botlottam bele ebbe a cikkbe és eléggé felkavart. A lényege, hogy politikai (jobbos) erkölcsi nézetek szerint ki akarják szorítani az oda nem illő elemeket a tantárgyakból. Az alap elképzelés, hogy minden tantárgyat cenzúra alá vessenek, ami nem kíméli többek közt az irodalmat, matematikát, történelmet, de még a testnevelést se.

Kiszorításra, törlésre kerülnének azok az írók, fizikusok, politikusok, sportolók, művészek akik így van úgy, de nem férnek bele az erkölcsi normákba. Kizárásra kerülne Leonardo Da Vinci, Püthagorasz, Verlaine és Rimbaud is természetesen, de hogy említsek hazánk fiát Ady Endre vagy József Attila is. A nagytakarítás lényege röviden az, hogy politikai hovatartozás, szexuális beállítottság, vagy egyszerűen a helytelen életstílus miatt ki legyenek űzve az érettségi követelményrendszerből.

Képzeljétek el, hogy Történelemből, Művészettörténetből eltűnne a teljes Ókori Görög és Római kultúra, mert ebben a korban nem számított tabunak az azonos nemhez való vonzódás. Amelyik festő vagy író egyszer is ópiumhoz nyúlt, szintén repül. A cél állítólag az lett volna ezzel a javaslattal, hogy megóvják a diákok erkölcsi tisztaságát ezektől a személyektől. Szerencsére visszautasították a kérvényt, mondván nem akarnak politikai diktatúrán alapuló művész-válogatást.

Bővebben:

http://www.kulturpart.hu/uzenet_a_foldrol/24265/tisztogatas_az_erettsegin

Az én véleményemet szerintem nagyban előrejelzi, hogy Rimbaud a kedvenc külföldi és Ady a kedvenc hazai költőm.
Szerintetek? Életképes lett volna egy ilyen jellegű oktatási lépés?

Advertisements
Comments
7 hozzászólás to “Tisztogatás az érettségin”
  1. Laura szerint:

    Hát az ilyet nem kell komolyan venni szerintem, nagyobb a füstje, mint a lángja. Nem hiszem, hogy az ehhez hasonló radikális nézetek napjainkban életképesek lennének.
    Megértem, hogy a média lecsapott rá, a nyári hírpangásban frissítően hatnak ezek a bődületes baromságok :)…

  2. Nagy Cecília szerint:

    Az a jó, hogy nagy hírcsatornákon még nem találkoztam vele, csak ott, amit linkeltem. Először azt hittem, hogy fake. :D

  3. szadovszky szerint:

    Ha egy fószer váltig állítja, hogy ő Napóleon, egy kis falucskában lakik a Holdon, nem messze a fővárostól, és ki kell nyírbálni minden barna hajút… elmegyógyba pakolod, nem hatalmat adsz a kezébe(bármilyen mértékű is legyen ez a hatalom –>országgyűlésünk egy választott képviselője<–) Nem ez a logikus???

    Különben meg, ahogy mondani szokás: "Adyt sem a vérbaja miatt tiszteljük" A suliban nem azt tanultuk, hogy prostikat kell döntögetni, és a tanáraink nem azt magyarázták: "Látjátok, pia, gyógyszerek, szifilisz. Ez az ember teljes életet élt!". Vagy csak mi beszéltünk főképp az alkotásaikról?

    Neveléssel kapcsolatban meg: A rossz példa is példa, és jól működik, ha hangsúlyozod, hogy rossz. Normális értékrendszert akkor tudsz kialakítani valakiben, ha megmutatod, mi a jó, és mi a rossz, nem akkor, ha csak a jót mutatod, és semminél nem csóváltad a fejed…

    Különben ez a faszi is tudhatná a fentieket, ha a suliban horogkereszt firkálgatás helyett néha kinyitotta vola a fülecskéjét.
    Vagy ha mondjuk könyvet vett volna a kezébe. Néha. …Ok, tudom, irracionálisak az elvárásaim.

  4. Nagy Cecília szerint:

    “Látjátok, pia, gyógyszerek, szifilisz. Ez az ember teljes életet élt!” – Ettől meg kell halni :D
    Egyébként igen, irracionálisak. Nem tudom hol néztem egy másik olyan cikket, ahol azt írták, hogy a mai politikusaink megbuknának a mai egyetemeken Magyarországon. Vagy épp fel sem vennék őket hatodjára sem. Azt nem tudom milyen véresszájú újságíró írta, de valahol vicces.

  5. szigetimarta szerint:

    Én egy kisvárosban lakom, ahol a helyi politikusok nagy része iskolatársam volt és szegről-végről ismerem őket. A mostani kulturális és oktatási bizottság vezetőjét is. És tudom milyen tanulók voltak, és milyen iskolát végeztek. És hallom a saját vezetőimet is amikor valaki a kollégák közül vizsgázni megy: “puska legyen nálad”, “jó az csak görbüljön”. És az aki jól tanul szinte az érzi magát rosszul ebben a légkörben (Én :D ) mert nem illik be a sorba.
    Ezek az emberek azt szeretik ha valaki buta, és nem gondolkodik, mert akkor irányítható, és nekik kellenek az ilyen emberek, mert különben mitől lennének naggyá. De ez az egész országra érvényes. Ritka az a hely ahol a tudás, kreativitás ami igazán kell. Nem véletlen a sok magyar értelmiségi kivándorlása nyugati országba. Ehhez hozzá lehetne tenni a fizetéseket is, ami szintén egyfajta értékelése a tudásnak.
    Én művészeti suliba jártam, és küldöm oda diákjaimat, és már azt is megkaptam, rosszindulatúan, hogy “látszik is rajtad”. De az az iskola nevelte ki többek közt mondjuk Rubik Ernőt is…..
    Ha tanárok közt, vezetők közt ilyen a mentalitás, akkor mit várunk a fentebbiektől. Hisz a frusztráltság vezérli őket is. Valaki alatt vannak és kompenzálni kell, hogy mégis valaki fölött is legyenek. De közben ki is kell valamit találni, hogy azért látszatja legyen annak, hogy csinál valamit, és mivel a vezérelv nem a tudás és értékteremtés, emiatt a létrehozott dolgok sem ezt tükrözik. Ideológiagyártás van olyanok részéről akik nem ismeretre, fejlődésre alapoznak, csak személyes érdekekre.
    Tehát akkor még a magyarok rasszizmusáról nem is írtam semmit…. Mert hát én már a művészetek, művészek ilyetén megítélését is rasszizmusnak tudom be, amikor kívülálló mondja meg, hogy kell-e vagy sem valami, valaki, aki létrehozott valamiféle értéket. Még ha közben szifiliszes volt is, meg alkoholista.
    Erre kontra számomra ami ment a médiákban Stohl András ügyével kapcsolatban. Védelmében hangzott el egy riport arról, hogy ő egy ikon….. tehát minta, képmás, képmása valaminek amit szimbolizál…. na itt egy ellentmondáska…. de meglehet hogy mégsem, mivel nem tudom szifiliszes-e. Mert ha az lenne talán mégse lehetne egy ikon. :))))))))
    Megjegyzem a tananyag megnyirbálásának ebben a módjában nem hiszek, de tény hogy egy-egy tanár egyénileg variálgathat. Csak akkor nehogy felkészítsen majd valakiket érettségire, ahol a tételek közt szerepelhet olyan kérdés, amit ő nem tanított…. mert ideológiát kell majd gyártania, hogy a diákjai miért nem tudják azt.

  6. Laura szerint:

    Abszolút egyetértek veled Márti, én is azt tapasztaltam, hogy itt nálunk szinte félnek az önállóan gondolkodni akaróktól, és alapvetően hiányzik az egymás irányában táplált bizalom. Egy munkahelyen például kifejezetten hátrány, ha valaki használni akarja és tudja a saját fejét – persze nyilván vannak kivételek, de általánosságban ez a helyzet.
    A vezetők irányítható robotokat keresnek, mert arra a felismerésre sajnos már nem képesek, hogy nekik is használhat és az ő munkájukat is segíti egy ügyes és kreatív beosztott.

  7. czmoni szerint:

    nem értem, hogy miért ismételgetik mindig, hogy demokrácia van, ha az eszközök nem ugyanazok. a három T az más korszakra volt jellemző. szerintem a diákok 80 %-ka nem tudja egyáltalán, hogy ki az a Verlaine azt meg pláne, hogy homoszexuális volt-e, Adyról sem hiszem, hogy az embereknek a szifilisz jutna eszébe, kivéve azoknak, akik tüzetesebben foglalkoztak az életével. Szerintem a deviancia sokszor a művész léttel jár…, ha esetleg oda kerülnénk, hogy bevezetnék ezt, akkor meg remélem, hogy ez is olyan tiltott dolog lesz, ami mindinkább felkelti a fiatalok érdeklődését és megismerni vágyását – az biztos, hogy a tiltással nem a legkedvezőbb eredményt fogják elérni.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: